Informeren, inspireren, activeren

Toen ik begon in de reclame waren er twee soorten bureaus: above en below the line. De thematische jongens en meisjes waren rockstars die pareltjes bedachten met kraanvogels, dwergen en bommetjes. Die van actiecommunicatie waren van de kiloknallers en op = opruiming.  Merkbeleving versus conversie, het schuurde altijd een beetje tussen die twee.

Als nuchtere Groninger heb ik dat nooit goed begrepen. Natuurlijk keek ik met bewondering naar de met lampen en leeuwen overladen creaties van PMS, PPGH, Campaign Company, Ogilvy en DDB. Maar hé, er moet ook gewoon stoet (Gronings voor brood) op de plank komen.

Dankzij die instelling mocht ik bij Kern, Habbema & Yap aan de slag. Daar werden themacampagnes verrijkt met treffende tag-ons, slimme spaaracties, sprekende sales promotions, doelgerichte mailpacks en overtuigend winkelmateriaal. En daar waren we verdomd goed in.

Resultaat was onze leidraad en Mien met de grote bovenarmen onze raadgeefster. Mien is trouwens een vondst van Peter Strating van Strating Promotions, nog zo’n legendarisch actiemarketingbureau uit die tijd. Zij stond model voor de huisvrouw die wekelijks goed gevulde boodschappentassen naar huis sjouwt. “Daar praten we tegen”, was een gevleugelde uitspraak als we te zweverig werden.

Tegenwoordig bestaat mijn werk voor 95% uit online. Tegelijkertijd laat ik me nog steeds inspireren door BierBBQ’s, Flippo’s, bobbels in de envelop, opblaasbare oranje kronen en zegeltjes sparen. Beleving, verrassing, herkenbaarheid en voordeel blijven belangrijk om off- en online tot actie aan te zetten